Permohonan Jawatan Kosong Polis Diraja Malaysia

Polis Diraja Malaysia terdiri daripada 102,037 orang pegawai dan anggota. Keanggotaan ini mencerminkan kepelbagaian penugasan yang dijalankan oleh PDRM, dari Tugas Am yang menjalankan tugas tradisional kepolisan dan sentiasa berdampingan dengan rakyat, sehinggalah ke Pasukan Gerakan Am yang menjalankan tugas-tugas ‘non-regulatory’ seperti pencegahan kemasukan pendatang tanpa izin dan peperangan menentang kebangkitan pengganas komunis suatu ketika dahulu.

Dalam melaksanakan amanah serta tanggungjawab yang disandarkan oleh rakyat, PDRM dibantu oleh kumpulan sokongan yang terdiri dari Polis Tambahan, Sukarelawan Polis, Polis Bantuan, Kadet Polis dan kakitangan awam. Kumpulan ini memainkan peranan yang penting dalam menentukan keselamatan dan kesejahteraan negara.

Permohonan bagi jawatan di dalam Polis DiRaja Malaysia (PDRM) kini boleh dibuat secara online melalui Portal Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) mulai 20 Mac 2012.

Calon-calon hendaklah berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun (PMR / SPM / STPM / Diploma / Ijazah Sarjana Muda / Sarjana) dan tidak lebih daripada 35 tahun (PhD) pada tarikh pendaftaran.Sila rujuk Skim Perkhidmatan PDRM.

Permohonan adalah menggunakan Borang Pendaftaran Pekerjaan Di Sektor Awam (SPA8i) yang boleh diperolehi melalui pautan berikut :

http://putra3.spa.gov.my/online/BORANGSPA8I

Categories: 1Malaysia

71 Responses to Permohonan Jawatan Kosong Polis Diraja Malaysia

  1. Nor aini binti Anizar says:

    salam..
    saya aini,umur saya 20 tahun..kalau boleh saya tahu pew syarat-syarat untuk menyertai jawatan ini?

    • ACIK says:

      napa tak minta tentera?tak minat ke tentera?skrg ada buka pengambilan untuk TENTERA DARAT dan TLDM.

    • melvin says:

      nor aini sila check kt spa 8.. tq

    • Ahmad Zamri Bin Abas says:

      Saya pernah cuba untuk ikut temuduga 2 kali.pada kali pertama saya menghadiri temuduga,sijil spm saya belum keluar di sebabkan ada masalah teknikel dari pihak sekolah.Slps itu saya mencuba utk memohon kali yg ke-2 tetapi saya xdpt surat balasan. Adakah di sebabkan masalah itu,nama saya telah di senarai hitamkan oleh pihak PDRM..????

  2. asmim binti zinal says:

    salam,
    mcm mane cre mendaftar nye

  3. asmim binti zinal says:

    saya berminat untuk menyertai jwatan ini..

  4. Nurul Shawal Fitri Yana Bt Zakaria says:

    salam saya juga berminat untuk menyertai jawatan ni macam mana nk pohon jawatan ini ya??

    • ACIK says:

      NURUL……ala masuk je askar…..bgus pa askar ni….mana2 bdn uniform ni semua bgus tp try la semua bdn beruniform ni.tp syrat untuk masuk askar tu senang je…tak mcm bdn uniform lain.

  5. Siti nor hidayu binti nazree says:

    Saya pun berminat dengan jawatan ni..

  6. mohd arif b abd rahman says:

    how to apply the job?

  7. nur says:

    pakai SPA apply……ade kat c tu…

  8. iliana binti mansor says:

    salam,
    mcm mane cre mendaftar nye.Saya pun berminat dengan jawatan ni..

  9. kalaiselvam says:

    saya pun berminat dengan jawatan ini

  10. ena azman says:

    Mohon melalui online sahaj. Buka laman web SPA8i dan daftar. Kemudian isi permohonan. Tunggu panggilan melalui surat temuduga (kalau ada rezeki)

    • ACIK says:

      kalau tak ada rezeki mcm mna lak??? tinggi dia nak brapa?berat brapa?kalu kelulusan PMR blh ke?ckup2 mkn je….adik perempuan sy berminat….nak tahu syarat2 dia mcm mna?

      • ACIK says:

        kalu kelulusan SPM tp BM tak kredit blh tak mhon untuk konstebal Wanita?Mohon Maklum balas jika Cik ni anggota polis juga.

  11. berminat dengan jawatan ini bgaimane nak sertai

  12. MAHALETCHUMEE D/O RAGUPATHI says:

    HOW TO APPLY FOR THIS APPLICATION OF PDRM

  13. mohamad aizan bin m0had razali says:

    saya berminat dgn jawatan ini..semoga skill yg saya ada dpt saya curahkn kepada jawatan ini.

  14. suheizeat hassan says:

    sy brmint nk jd polis…

  15. rose says:

    mesti ada buat resume kh?

  16. khai says:

    mcm mne ek aku x de ape2 sijit layak ka msaok polis…

  17. jeslin says:

    bilakah tarikh tamat borang PDRM ni melalui spa8??

    • nurul shuhada says:

      saya memang minat dgn pdrm tapi saya xde sijil spm…sebab saya xhabiskn sekolah saya…mcm mana ye….tapi saya de sijil pmr jerk

  18. ROUPINAH SABAH says:

    kalau apply jawatan polis.tak terbatal kah permohonan spa8?

  19. arie says:

    syab bekas askar nk mohon polis. tiada jwp dri borg spa. blh britahu bla ada buka utk temuduga polis.

  20. MERA UMAIRAH BINTI WAHIT says:

    Salam saya berminat dengan jawatn k0s0ng di BSN…KALAU B0LEH SAYA NAK SANgat jawatan trsbut…kalau b0leh cntct saya di n0mb0r berikut..(0127960962)saya hrap keje sama tuan puan…

  21. Saya bermint dengan p0lis..dan saya wkt2 disk0lah axtif dengan unit unf0rm p0lis..dan mempunyai sjil saya hrap mklum blas..0127960962

  22. lina says:

    teringin nk jd polis…belajar xpandai..spmpun pgkat 3..tulg punggung patah masuk besitlg siku pth masuk besi…smpi mati pun xdpt nk kerja kerajaan…sedihnyeeeee……nk jd kerani polis pun belum tentu dapat….menyesal xbelajarpndai2 dulu…

  23. shahnoor asikin bt sahaimi says:

    ada x peluang untuk (sp)sukarelawan polis untuk menjadi anggota tetap..terutamanya yang sudah mempunyai kad kuasa polis

    • apui says:

      nak tgk juga u pnya bm k ka dok. kad kuasa sp dgn polis btl x sma beb.. kad kuasa sp x setanding dgn polis regular yg geset d dr bukit aman

  24. mohd sharul says:

    askum..btol ke ape yg sy dgr pngambilan angota polis dibekukan smpai 2013 sbb terlalu rmai..

  25. abdb hamid says:

    saya berminat. . .ble kw kalau apply. . thun lpas dh apply x dpt sbab stdy g

  26. ISVINDERJIT KAUR D/O MEHENDAR SINGH says:

    I SANGAT BERMINAT UNTUK JADI SEORANG POLIS…BOLEHKAH SAYA APPLY?BAGAIMANA BOLEH SAYA APPLY?

  27. Alang says:

    BM kredit n lulus 3 subjek lain dah kira lampu hijau nk apply…tp klo nnt bila cek fizikal kantoi xdpt sapa2 nk nolongnye…Tentera skang ni agak susah sikit klo xsilap…dulu mana nk pkai math…skang kena kredit klo xsilap…apa2 pun cuba yg terbaik..ada rezeki dapat la…klo xdak truskan usaha…

  28. mazlan says:

    saya ade kelulusan pmr je boleh x nak jadi polis….kerana saya berminat nak jadi polis,berjuwang untuk negara…..

  29. mazlan says:

    saya ade kelulusan pmr je boleh x nak jadi polis….kerana saya berminat nak jadi polis…

  30. denny bin takun says:

    saya sangat berminat menjadi seorang polis ……dulu aku pernah ikut kawad team sekolah itu pon saya sudah dapat maerasa menjade seorang polis ….aku selalu megikuti aktiviti kadet polis …..kehadiran sy seratus peratus ………….saya mminta permintaan kali ne je ……tolong jade kan laaa sya seorang polis yg bangga ne …..kelulusan spm lulus ……….
    tel 0135550729

  31. denny bin takun says:

    umur 20
    tingal sekarang d labuan..

  32. ariff bin omar says:

    saya ariff bin omar berminat polis dan saya mahu memegang jawatan juruteknik elektrik bangunan polis dan berkhidmat dengan pasukan polis diraja malaysia.0172771130

  33. adhan says:

    berminat

  34. altaro says:

    eleh minat konon.ngaku jela yg no choice to another job.belum dpt ckp minat,nti bila da dpt malas nk tunai tnggjwb,bnyk songel dan wat keje pelik2.da nama pilihan terakhir..biasa le kan..

  35. maniarasu a/l ramu says:

    sy berminat menjadi anggota polis.kerana berkhidmat utk negara..

  36. siti zulaika bt cik a rahim says:

    SY nk menjadi angota polis ttpi sy punya result n bert badan sy x ok
    bagaimana sy ingin lakukan

  37. CHE RIZAL BIN CHE AHMAD says:

    sy anggota tentera berenti 13 tahun umur 34 thn, boleh lagi x nk memohon???

  38. tang king sing says:

    saya ingin menjadi seorang polis yang berhemat berdisplin dan bertanggungjawab melakukan sesuatu pkerjaan…tapi saya cuma lulus dlm sijil upsr,pmr dan spm…..bolehkah saya dilayakkan dalam jawatan kosong polis diraja mlaysia ini

  39. ajieb says:

    saye berminat untuk jadi polis dan bakal abis belajar dlm bidang diploma elektrik dan elektronik x lme lagi tetapi saye ade masalah rabun??boleh ke sye mintak..y lain sume ok…

  40. syifa rougaya says:

    saya nak apply keja dkt pdrm boleh tak ?? sbab sya aktive dlm kor kadet polis time skolah dan sya juga dpat PLKN , mcm mna sya nak apply or isi borang tu jwtan kosong tu ??

  41. DAHLILAH ZAINAL says:

    SY MINAT SGT2 TP X CKUP SYARAT YG NK..HUHUHUHU

  42. lan says:

    salam saya nak tanya sikit…kalau keputusan spm 2 subjet lulus boleh dapat ke??
    PDRM

    • lan says:

      salam saya nak tanya sikit…kalau keputusan spm 2 subjet lulus boleh dapat ke??
      PDRM saya memang minat polis..hari tu ada bukak costabel sokongan..saya p mintak kat IPD KAMPAR PERAK tak dapat pulak

  43. Is says:

    Skarang ni ramai da yg sya nampak tentera yg bertukar jabatan.dari tentera ke jbtn PDRM.apa yg sy perlu buat jika sya juga nk bertukar jabatan..please tell me how..

  44. mohd syafiq bin mohd ansari says:

    Saya ingin memohon jawatan kosong di perbadanan air Pulau Pinang. saya harap permohonan saya dapat diterima dengan segera

  45. saya ber harap dapat diterima perkerjaan sebagai seorang polis diraja (marine) pada 2000 semasa berkerjaya hubungi saya 0194430259

  46. saya ber harap dapat diterima perkerjaan sebagai seorang polis diraja (marine) hubungi 019 4430259

  47. norhan bin murphy says:

    saya minat untuk menjadi seorang polis, xkisah la konstabel…mcm mana nak upply?

  48. SITI NUR RUHAYU BINTI ABDUL KADIR says:

    saya ingin memohom jawatan polos diraja malaysia..saya amat berminat dengan polis..

  49. nak tanya ,mascam mana nak daftar?ape syrat2 nye ?n nk ketinggian n berat bpe ?

  50. nur shafira nadia bt roshidi says:

    sy sgt b’mnat tok mnjdi sowg angota..agpn sy anak aggota jgk..sy na sgt jdy polis..t susa la na dftr scre on9..cmne ek..?tlg aja kan..

  51. mohd zaidi bin adb kadir says:

    saya bagi pihak adik ipar saya ingn thu apa syarat2 klulusan untuk menjadi PDRM..
    dimana kah temuduga ni di adakan dan bilakah tarikh nye…

  52. azlini azis says:

    Salam all…yg berminat nk join pdrm buka web spa8..cmfm jmp…kat sana da detail gtau pe syarat yg perlu ade n cara nk apply..gud luck :-)

  53. NOR SYAZREENA BINTI ISMAIL says:

    SYA SNGAT BRMINAT NK MSUK POLIS NI TPI MCAM MNE SYA NK MNDAFTAR NI

  54. muzhafar says:

    kelayakan nk masok polis apew???

  55. zhin zhin says:

    Sekiranya perempuan Yang ingin Berkeja sebagai kerani di pejabat,adakah perlu mengikuti latihan juga?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>